torsdag 12 december 2019

Mina ekonomiska mål för 2020

Jag tycker det är viktigt att sätta upp mål för det mesta, inte minst för sparande. Det gör det lättare att ändra sin plan under vägen om det behövs, och i slutändan nå dit du vill. I den här artikeln går jag igenom mina ekonomiska mål för 2020, varför jag har satt upp dessa och hur jag tänker nå dit.



Målen som jag har satt upp är personliga och ska inte ses som tips på hur du borde göra själv. Kom gärna med input i kommentarerna nedan om hur du tänker och vad du har för egna mål.


1. Gå över mer till billiga indexfonder

Mitt sparande just nu ser ut ungefär såhär:

  • 50% aktier
  • 30% fonder
  • 10% lekportfölj
  • 10% likvida medel

Jag har egentligen inte tid att läsa på om förhoppningsbolag och har dumdristigt nog chansat på en del sådana investeringar. Målet under 2020 är därför att sälja av en stor del av dessa och istället lägga mer pengar på indexfonder, och även ha som insats till ett boende (se följande punkter).

Jag är fortfarande relativt ung (28 år) och har långt kvar på mitt sparande. Därför känns det dumt att chansa på potentiella raketer, när det räcker med en avkastning på 8% per år för att nå mitt slutmål om ekonomiskt frihet innan 50 år. Risken är att jag istället förlorar massa pengar och förlänger mitt slutmål. Därför kommer jag ändra om min fördelning till följande:

  • 60% billiga indexfonder
  • 20% stabila utdelningsbolag
  • 10% lekportfölj (för att jag tycker det är roligt)
  • 10% likvida medel


2. Öka lön med 5%

För att kunna öka mitt sparande behöver jag få större inkomster. Ett enkelt sätt att öka inkomsterna är genom den årliga lönerevisionen som i mitt fall sker i början av året. Jag har tidigare haft en genomsnittlig årlig ökning av lönen med ca 6-7%, mycket tack vare att jag tagit på mig nya ansvarsområden och hanterat dessa på ett bra sätt.

Nu i början av min karriär kommer jag försöka hålla en årlig ökning av minst 5% för att täcka både inflationen och eventuellt ökade levnadskostnader. Har jobbat på bra senaste året och kommer även få en förändring i min tjänst så jag är ganska säker på att målet kommer att nås.


3. Minska boendekostnader

Den absolut största kostnaden för mig just nu är boendet. Jag och min sambo har en dyr hyreslägenhet vilket inte känns hållbart i längden. Vi kommer därför kika på en bostadsrätt för att kunna få ner månadskostnaden vilket kommer göra att vi kan spara mer till insats för framtida drömboende. Detta gör dock att jag kommer behöva sälja av 10% av mitt sparade innehav till insats för bostadsrätten. I längden kommer det dock att vara värt det och det kommer kännas bättre att äga ett billigare boende än att slänga bort massa pengar på en dyr hyresrätt.


4. Öka sidoinkomster

I år har mina sidoinkomster legat konstant på en ganska låg nivå. Jag har av olika anledningar inte haft tid att utveckla dessa som jag vill och kommer försöka lägga mer tid på det under 2020. Målet är att gå från nuvarande 100-200 kr till närmare 1000 kr. De främsta inkomsterna ska komma från mitt egna företag genom uppdrag och royalties.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina ekonomiska mål för 2020

Jag tycker det är viktigt att sätta upp mål för det mesta, inte minst för sparande. Det gör det lättare att ändra sin plan under vägen om de...